W tym zadaniu musisz po prostu rozwiązać wyrażenia. Zapisz obliczenia w brudnopisie, to ułatwi sprawę!
Równość prawdziwa to taka, w której lewa strona równania jest równa prawej.
Aby rozwiązać to zadanie, powinieneś pamiętać własności potęg, a dokładnie potęgowania potęg i mnożenia i dzielenia potęg o tych samych wykładnikach. Za ich pomocą możesz obliczyć wszystkie równania oprócz tego z odpowiedzi B. Możesz jednak oszacować: jak zmienią się ułamki większe od 0 i mniejsze od 1 po podniesieniu do potęgi?
Aby znaleźć odpowiedź, musisz wyłączyć liczbę przed pierwiastek. Zastanów się: jakie dwie liczby pomnożone przez siebie dają 8? Czy którąś możesz spierwiastkować?
Zadania składające się z kilku etapów zawsze rozwiązuj po kolei – nie musisz jednym działaniem zdobyć dwóch odpowiedzi.
Możesz rozwiązać to zadanie na dwa sposoby: narysować oś czasu i zaznaczyć okresy służby lub po prostu rozpisać, kiedy pan Florian był w pracy. Masz 50% szans, że trafisz, ale lepiej nie strzelaj – masz dużo miejsca w brudnopisie na rysunki i obliczenia!
W tym zadaniu możesz posłużyć się niewiadomą i ułożyć odpowiednie równania.
Jest też łatwiejszy sposób: przyjmij jako pierwotną cenę 100 zł, to bardzo ułatwi obliczenia. Zadanie tego typu nie wyklucza takiego rozwiązania. Następnie policz cenę po kolejnych podwyżkach, najpierw jednej, potem drugiej. Później porównaj wynik z pierwotną ceną. Od razu widać, ile to procent, prawda?
Zapisz wyrażenie z niewiadomą oznaczające liczbę dziewczynek w klasie. Następnie dodaj do niej 1 – i gotowe!
Do rozwiązania tego zadania jest konieczna znajomość wzorów na pola wielokątów:
trójkąta:
kwadratu:
i trapezu:
Wykonaj obliczenia i porównaj wyniki!
Aby wyznaczyć z tego wzoru , należy wykonać tylko kilka działań. Najpierw pozbądź się ułamka – pomnóż obustronnie przez 3. Później podziel obie strony tak, aby po jednej stronie równania znalazło się jedynie . Gotowe!
Notacja wykładnicza pozwala skrócić długie zapisy wielocyfrowych liczb. Potrzebujesz wiedzy na temat jej warunku, który wygląda następująco:
, gdy , k jest liczbą całkowitą
Zwróć uwagę na wartości oznaczone literami!
Przypomnij sobie jeszcze, czym są liczby całkowite – to liczby naturalne oraz ich ujemne odpowiedniki. Zero jest liczbą całkowitą i naturalną.
W tym zadaniu warto narysować jeszcze jeden rysunek poglądowy:
Wszystkie dane zapisane na schemacie wynikają z treści zadania. Teraz od razu widać, jaką wartość będzie miał obwód. Warto robić rysunki!
Najpierw odczytaj z wykresu, jaki procent uczniów wybrał biologię, wystarczy podane procenty odjąć od 100%, czyli pełnego diagramu.
Aby dokończyć zadanie, najłatwiej porównać dane, które już mamy. Historię wybrało 30%, czyli 24 uczniów. Biologię wybrało 10% uczniów, czyli trzykrotnie mniej – ilu więc uczniów?
Uzupełnij punkty i na osi liczbowej i odpowiedz na pytania.
Zaraz, zaraz… Na osi brakuje 0 i nie do końca wiadomo, jakie przyjąć jednostki? Żaden problem. Przyjrzyj się wartościom punktów: na osi mamy –9 i 12, a do dopisania 3 i 24. Na pewno podziałka (jednostka) na osi nie jest równa 1. Spróbuj poszukać najmniejszego wspólnego dzielnika wszystkich podanych liczb. Czy to właściwa jednostka?
Spróbuj wyobrazić sobie lub najlepiej narysuj w brudnopisie sześcian, jaki mógłby powstać z opisanych klocków.
Pamiętaj, że sześcian jest wyjątkowym prostopadłościanem – jego ściany to identyczne kwadraty. Musisz wziąć to pod uwagę, konstruując swoją figurę!
Najłatwiej rozwiążesz to zadanie, tworząc równanie. Uznajmy, że jest pewną jednostką podstawową. Kiedy pomnożysz ją kolejno przez 2, 3 i 4 i zsumujesz, wynik będzie wynosił 18. W taki sposób znajdziesz wartości wszystkich boków. Zostało tylko obliczyć szukaną różnicę.
Pamiętaj, że w systemie rzymskim posługujemy się znakami: I (1), V (5), X (10), L (50), C (100), D (500) i M (1000). Wartość liczby określamy na podstawie sumy jej części składowych.
Do rozwiązania tego zadania będą potrzebne dwie zasady tworzenia liczb:
Pamiętaj, żeby w czasie egzaminu przenieść odpowiedzi wszystkich zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi.
Zadanie jest bardzo proste – wystarczy, że ułożysz równanie z jedną niewiadomą.
Jako oznacz kwotę Karola sprzed spotkania.
To zadanie może wydawać się trudne, więc skorzystaj z podpowiedzi: zauważ, że wycięty z bandery trójkąt jest połową kwadratu (który możesz dorysować do rysunku) o przekątnej równej krótszemu bokowi bandery. Możesz obliczyć jego pole za pomocą wzoru:
Teraz oblicz pole bandery jako pełnego prostokąta, a następnie odejmij połowę pola wyliczonego wcześniej kwadratu. Zrobione!
To zadanie składa się z dwóch etapów. Rozwiąż je po kolei!
W pierwszym etapie jako niewiadomą oznacz ilość oleju produkowaną w ciągu 21 minut. Ułóż równanie w postaci proporcji i rozwiąż je.
W drugim etapie jako niewiadomą oznacz czas, jaki jest potrzebny do produkcji 45 l oleju. Jak wcześniej – ułóż proporcję i oblicz.
Pamiętaj, że skalę możesz „przetłumaczyć”, na przykład: 1 : 500 – 1 centymetr na mapie to 500 centymetrów w terenie. Uzbrojony w tę wiedzę, obliczysz rzeczywiste wymiary działki i jej wymiar w centymetrach kwadratowych. Wynik zamień na ary, pamiętając, że:
Dokładnie odczytaj wszystkie dane z wykresu i oblicz interesujące cię czasy przejazdów.
Następnie oblicz średnią prędkość, pamiętając o wzorze:
Żeby osiągnąć od razu jak najwyższą średnią, załóż, że piąty znajomy otrzymał ocenę celującą.
By obliczyć nową średnią, musisz wiedzieć, ile wyniosła suma wszystkich ocen. To proste – pomnóż średnią przez 4 – to tak, jakbyś przeszedł krok wstecz w liczeniu średniej.
Dodaj do wyliczonej sumy ocenę piątego z przyjaciół i wylicz średnią na nowo. Teraz możesz udowodnić prawdziwość twierdzenia zawartego w poleceniu.